woensdag 20 februari 2013

Kip-preiravioli met een beurre noissette van basilicum


In december werd ik 25. Vorig jaar gaven mijn ouders me een geweldig cadeau: mijn eigen Kitchenaid Artisan. Een pronkstuk voor in de keuken van mijn nieuwe appartement waar ik destijds naartoe verhuisde. Nadat we hadden uitgevogeld hoe ik mijn Amerikaanse Kitchenaid op het Nederlandse stroomnet kon laten draaien is de machine al veelvuldig gebruikt en stijve eiwitten heb ik nu zonder verzuurde armspieren in een oogwenk.

Een accessoire voor mijn keukenmachine dat ik al een tijdje op mijn verlanglijstje had staan was de pastamachine als opzetstuk. Ik kreeg dit op mijn 25e verjaardag van mijn lieve schoonfamilie en met kerst heb ik enkele uren besteed aan het maken van ravioli’s voor 8 personen. Het recept was heerlijk en ik wil het daarom graag met jullie delen. Ik heb het gevonden op de website van Masterchef Australia (een goudmijn als je op zoek bent naar lekkere recepten).

Kip-preiravioli met een beurre noissette van basilicum


Ingrediƫnten (voor 4 personen)

Pastadeeg
200 gram meel van harde tarwe
2 eieren
1 eetlepel olijfolie
½ theelepel zout
bloem om te bestuiven

Raviolivulling
½ geraspte courgette
1 preistengel, fijn gesneden
40 gram verse spinazie
1 teen knoflook
1 eetlepel peterselie
1 eetlepel kippenbouillon
125 gram zachte roomkaas
1 ei
250 gram kipgehakt
50 gram geraspte kaas (gran padano)

Saus en garnering
250 gram romatomaatjes (gehalveerd)
500 gram zeezout
200 gram dun gesneden gerookt ontbijtspek
100 gram boter (in stukjes)
blaadjes van 1 basilicumplant

Bereiding
1. Verwarm de oven voor op 180 graden

2. Voor het pastadeeg: voeg het meel en het zout samen in een keukenmachine en mix voor een paar seconden tot het zout en meel zijn gemengd. Voeg de eieren en olie toe en mix tot het een deeg is. Haal het deeg uit de machine en leg op een licht met bloem bestoven werkblad.

3. Kneed het deeg gedurende een aantal minuten stevig tot het glad en elastisch is. Verdeel het deeg daarna in twee gelijke porties, verpak in keukenfolie en leg het een kwartier in de koelkast om te rusten.

4. Verhit voor de raviolivulling olie in een grote koekenpan. Bak de courgette, prei, spinazie, knoflook en peterselie enkele minuten op medium- tot hoog vuur en voeg de kippenbouillon toe. Laat sudderen tot de groente zacht is en de prei doorschijnend van kleur. Laat het mengsel daarna afkoelen en zet het als de eerste hitte er vanaf is in de koeling.

5. Meng in een kom de roomkaas, het ei, de geraspte kaas, het kipgehad en het gekoelde groentemengsel en voeg zout en peper naar smaak toe. Zet gekoeld weg tot het gebruikt wordt.

6. Plaats voor de garnering van het gerecht de gehalveerde romaatjes met de gesneden kant naar boven op een bakplaat met zeezout in een voorverwarmde oven op 130 graden en bak ze ongeveer 15 minuten.

7. Pak een portie deeg uit en gebruik je handpalm om het uit te vlakken tot een rechthoek. Bestuif een deegroller met bloem en rol het deeg uit. Bestuif het deeg opnieuw en rol verder. vouw het deeg een aantal keer dicht en rol nog een keer uit.

8. Stel de pastamachine af op de ruimste stand, bestuif met bloem en voer het deeg er een aantal keer doorheen. Vouw steeds dubbel. Herhaal zo’n 6 keer tot het deeg zeer elastisch is. Herhaal het proces en verklein de stand van de pastamachine tot je deegplakken van ongeveer 1,5 mm dik overhoudt.

9. Om de ravioli te maken kun je een ravioliplaat gebruiken http://www.dille-kamille.nl/nl/content/370/ravioliplaat) voor kleine ravioli’s. Deze plaat is handig om ineens 12 kussentjes te maken. De kleine kussentjes zijn voor dit recept handig omdat het rauwe kipmengsel dan sneller gaar is en de pasta het lekkerst blijft. Leg een plak pastadeeg wat ruimer over de plaat en vul ieder vakje met wat van het mengsel. Leg er een nieuwe plak pastadeeg overeen en rol er met de deegroller overheen.

Wil je grotere ravioli’s, steek dan met bijvoorbeeld een garneerring rondjes uit het deeg, leg in het midden een eetlepel vulling en maak de randjes van de pasta vochtig.Leg er een nieuw deegrondje overheen, druk de randjes dicht en druk rondom aan met een vork.

10. Kook de ravioli’s in een pan met ruim kokend water met wat zout voor 3 tot 6 minuten. Wanneer ze bovendrijven uit de pan halen en laten uitlekken.

11. Bak de spekreepjes krokant.

12. Gebruik de pan met het bakvet van het spek, smelt de boter en voeg basilicumblaadjes toe terwijl het smelt.

13: Opdienen: leg de ravioli’s op het bord, plaats de geroosterde tomaatjes en gebakken spekreepjes rondom en over de ravioli’s en schenk wat van de botersaus over de pasta. Leg ter garnering wat basilicumblaadjes op het bord, drup er nog wat botersaus over en maal wat verse peper over het geheel.

Smakelijk eten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten